Dawniej uchodził za dość powszechny zawód, dziś nieco zapomniany i wyparty przez potrzebę posiadania nowości. Aktualnie idealnie wpisuje się w trend zero waste i nowoczesnego rzemiosła. Mowa oczywiście o szewcu, czyli bohaterze dzisiejszego odcinka serii “Ludzie i ich pasja”. Aby zaprezentować Wam ten fach, udałem się do pasjonatów z ButKompany, gdzie rzemiosło szewskie jest wciąż udoskonalane i poszerzane o nowe usługi.
Butkompany
Na miejscu spotkałem dwójkę życzliwych ludzi – Igora i Agnieszkę, którzy z dużą dawką uśmiechu opowiedzieli o pracy nad renowacją, naprawą czy customizacją obuwia. Opowiadali również o dużej świadomości klientów, którzy bez względu na wiek decydują się na naprawy posiadanych butów. Wspomnieli, że uwielbiają wizyty gości, które zazwyczaj oznaczają możliwość zajęcia się własnym obuwiem, co potwierdza mnie w przekonaniu, że część polskich przysłów ma realne odniesienie.

Czym różni się Wasza praca od pracy klasycznego szewca?
Igor: Różni się przede wszystkim tym, że prócz klasycznych usług szewskich oferujemy czyszczenie, renowację i customizację obuwia, czyli personalizację.
Jak wygląda customizacja obuwia i skąd pomysł na taki interes?
I: Są wśród nas dwie dziewczyny, które świetnie malują i to one zajmują się ozdabianiem butów. Ale oprócz wyszukanych wzorów dostajemy bardzo dużo klasycznych butów do pomalowania. Kobiety często przynoszą nam białe, ślubne szpilki. Tych butów nie założyłyby prawdopodobnie nigdy więcej. Jednak dzięki koloryzacji, możemy dać im drugie życie.
Agnieszka: Każdy projekt wymaga indywidualnego podejścia. Najtrudniejsze realizacje, to te które wymagają fotograficznej dokładności. Takie naturalne odwzorowanie obrazu na bucie nie jest łatwe, ale mamy w swoim portfolio wiele dobrze takich prac. Nie sięgając daleko pamięcią, ostatnio pojawił się Michael Jordan z innym koszykarzem, którego już nie pamiętam (śmiech) i stworzenie tego było ciekawym wyzwaniem.
I: Pomysł natomiast aby rozpocząć tego typu przedsięwzięcie wziął się z prostego powodu, chciałem kupić sobie buty sportowe znanej firmy, jednak nie mogłem znaleźć tego modelu w odpowiednim kolorze. Okazało się, że w Stanach Zjednoczonych customizacja jest bardzo modna. Spróbowałem i to zadziałało.
Czy Waszymi klientami ze względu na custom są głównie młodzi ludzie?
A: Naszymi klientami są tak naprawdę wszyscy. Od starszych sąsiadek, które znają i szanują rzemieślniczą pracę szewca, poprzez młodych ludzi, którzy lubią się wyróżniać.
Jeśli jesteście ciekawi realizacji nowoczesnych, trójmiejskich szewców, sprawdźcie je na facebookowym profilu: Botkompany.