Polskie wzornictwo współczesne

Jak wygląda współczesny design i wzornictwo w ceramice? Skąd rzemieślnicy czerpią pasję i pomysły na wzory? Czy ceramika w dobie produkcji masowej ma sens? Na te i wiele innych pytań przed naszą kamerą odpowiedział Michał Majchrowicz z pracowni Shadowland. Wśród trójmiejskich rzemieślników, trudno szukać drugiej, tak pozytywnej osoby!

Kiedy rozpocząłeś pracę z ceramiką?

Michał: Ceramiką zawodowo zająłem się jakieś 4 lata po studiach, czyli koło 2015 r. Pasja narodziła się już na nich, bo studiowałem na Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych Ceramikę Artystyczną. Jednak od razu zacząłem szukać bardziej rzemieślniczej formy uprawiania ceramiki. Wtedy też się dowiedziałem, że mniej więcej od 2005 na świecie, w szalonych restauracjach zaczęto używać zastaw specjalnie dla nich tworzonych. Wiedziałem, że nie jest to żadna fanaberia, tylko rzeczywiście to się dzieje na świecie.

shadowland gdansk

Jak wygląda proces tworzenia takich naczyń?

M: Idealny proces tworzenia ceramiki, polega na współpracy z szefami kuchni, restauratorami lub właścicielami kuchni. Oni sami często podrzucają pomysły swoich dań i to do nich często dobieram kolory czy teksturę naczyń. Wszystko w ceramice polega na zagadnieniu przenoszenia masy. Poprzez ugniatanie i dociskanie, musimy glinę przemieścić tam gdzie chcemy. Poza tym całość poparta jest porządnym, dobrym designem.

Prowadzisz również warsztaty, jak one wyglądają?

M: Ja chciałem z ludźmi robić coś, co rzeczywiście im coś przyniesie. Zawsze jest przyjemniej prowadzić “precyzyjne” warsztaty. Czyli np. malowanie kobaltem, czyli tak jak w manufakturze we Włocławku, tak jak robiło się kafle holenderskie. To jest bardziej zharmonizowane. Wchodzimy, wiemy że to jest ta rzecz i skupiamy się na niej.

Jeżeli jesteście ciekawi prac Michała, lub informacji na temat warsztatów, wpadnijcie na jego stronę: http://shadowland.com.pl/